Według Natalii Hatalskiej, gwiazdy pierwszego dnia Golden Marketing Conference na MTP, nowe technologie zmieniają świat. Stale idą do przodu i trudno czasem za nimi nadążyć. Bywa, że ich twórcy zapominają, że to technologie mają służyć człowiekowi, a nie na odwrót.

Natalia Hatalska podczas Golden Marketing Conference w Poznaniu, jako na obserwatorkę trendów przystało, w swoim wystąpieniu skupiła się na tym, co nowego czeka nas w marketingu. Autorka bloga hatalska.com, uznawanego za jeden z najbardziej wpływowych w Polsce, i bestsellerowej książki „Cząstki przyciągania”, mówiła o walce o dominację w świecie mediów społecznościowych i jak te zmiany wpływają na nasze życie i współczesny marketing. Według Natalii Hatalskiej nowe technologie stale idą do przodu i trudno czasem za nimi nadążyć. Blogerka ostrzegała więc, by w pędzie za nowością nie zgubić sensu – życia i pracy.Natalia Hatalska przedstawiła swoją opinię nt.  zbliżających się trendów na 2016 rok. Podstawą wszystkich trendów jest szeroko rozumiana technologia. Każda organizacja - czy to z branży usług, produkcji czy zdrowia – stanie się wkrótce firmą technologiczną.  Trend ten jest coraz mocniejszy. Wraz ze wzrostem oprogramowania i usługi przechowywania danych w chmurze oraz internetu rzeczy, coraz więcej organizacji - we wszystkich typach przedsiębiorstw – widzą swoją szansę ewolucji technologicznej.

Jak zwykle wystąpienie Natalii Hatalskiej przyciągnęło wielu słuchaczy wśród targów Reklama 360 st. Wykład był okraszony wieloma przykładami i najciekawszymi filmami z branży reklamowej. Znana blogerka wyjaśniła jak wyławia najważniejsze terendy.  Obserwując działania wiodących graczy na rynku (duże koncerny globalne), odnotowuje te, które skupiają najwięcej inwestycji w daną innowację czy technologię, a dana technologia ma zastosowanie w wielu obszarach, nie tylko jednym sektorze. Oznacza to, że wiele branż adaptuje dany trend.

Wg. Natalii Hatalskiej do najważniejszych trendów na rok 2016 należą:

#1 Gwałtowny wzrost znaczenia i rozwój efemerycznych mediów społecznościowych

Marki, takie jak: Instagram, Snapchat, Periscope, Vime - wymienione w kolejności ilości obecnych użytkowników -  są jednym z ważniejszych trendów, które będą widoczne w najbliższej przyszłości. Efemeryczność ma związek tendencją szybkiej przemijalności działań, jakie wybierają użytkownicy pokolenia Zet. A to łączy się z poczuciem bezkarności działań, jakie chciałaby młodzież odczuwać wobec swojej komunikacji w mediach społecznościowych.

#2 Zmiana kierunku komunikacji
Jeszcze niedawno media społecznościowe ułatwiały użytkownikom komunikację w kierunku jeden do wielu.  Obecnie coraz częściej wybieranym kierunkiem jest jeden do kilku (one2few). Pokolenie Zet szczególnie często wybiera tę zmianę kierunku, a chodzi w niej o zawężenie grupy odbiorców komunikatu do najwartościowszych, najbliższych osób.  Potwierdza to wzrost znaczenia efemerycznych mediów społecznościowych, które nie są rozpowszechnione szeroko (tam użytkownicy mają własną grupę znajomych, przyjaciół, zespół, itp)

#3 Technologie ubieralne - werable computers
To tak zwana 3 fala technologiczna (pierwsza to urządzenia desktopowe, druga fala to smartfony). W Polsce duży odsetek osób - 44% - postrzega tę technologię jako sposób na marnowanie czasu, podczas gdy na świecie dla 30% badanych to sposób budowy wizerunku. Polscy marketerzy mają zatem przed sobą nie lada wyzwanie, jak zmienić podejście do tej kwestii, aby przebić się do świadomości szerszej grupy konsumentów i podążać za światowym trendem.

#4 wideo
Wideo - szczególnie oglądane w Internecie mobilnym – to kolejny trend rosnący.  Internet jest coraz bardziej rozpowszechniony więc dostęp do treści wideo, szczególnie dla pokolenia Zet jednoznacznie kojarzy się z telefonią komórkową i smartfonami.

#5 VR czyli Virtual Reality
Trend pokazujący odcinanie się od realnej rzeczywistości przez użytkowników. Obecnie już wszyscy najwięksi gracze technologiczni zrobili duże inwestycje w tę technologię. Microsoft zainwestował w Holo Lence, która polega na możliwości przesuwania wirtualnych przedmiotów w zastanej rzeczywistości. Podobne technologie to Oculeys Pro Vision, Google zainwestował CardBoard, a You Tube zainwestował w technologię 360 stopni. Obecnie technologia Vitrual Reality ma zastosowanie głównie w grach, ale można spodziewać się jej ekspansji także na inne obszary. Przykładem z Polski jest wirtualny sklep Rossmana - gdzie na www można wejść do sklepu i poruszać się miedzy półkami. VR docelowo może zastąpić ekrany – przewiduje Hatalska.

#6 You and technology
Każda firma jest w pewnym sensie w obecnych czasach firmą technologiczną. W każdej branży można zastosować technologię.  Np. Loreal zrobił aplikacje MakeupGenious, która pozwala zrobić sobie makijaż w czasie rzeczywistym na własnym smartfonie, przy użyciu kosmetyków tego producenta. Może on śmiało zanotować sukces w postaci ponad 10 mln pobrań. Natalia Hatalska podkreśliła, że głównym motorem zmian są realne potrzeby konsumentów.  Ważne, aby technologie dostarczały rozwiązań szybko i intuicyjnie.  Obecnie specjaliści mają skłonność do skupiania się na aspektach technologicznych, a nie potrzebach ludzi.
Dobrym przykładem odwrotnego myślenia jest Disney, który pracuje nad technologią fal elektromagnetycznych, które pozwolą na odczuwanie przez dotyk faktur przedmiotu, który widać na ekranie. Przykład: widzisz kota , czujesz futro pod palcami.

#7 Maketechhuman
Make technology human - technologia ma służyć ludziom, a nie na odwrót. Rozwój technologiczny pozwala stwarzać produkty i programy wypełniające konkretne potrzeby.  Świetnym przykładem jest marka Always, która dba o kobiety.  Zbadała, że codziennie wieczorem, po zmroku miliony kobiet na całym świecie wraca samotnie do domu.   Always stworzyło aplikację Backmeapp, która odprowadza młode kobiety do domu pod okiem przyjaciela/przyjaciółki. Do uruchomienia wirtualnego opiekuna Always potrzebne jest wejście do aplikacji, wyznaczenie swojej trasy, poinformowanie o niej przyjaciółki/ela i można iść w drogę.  Apka monituje drogę i alarmuje wybraną osobę lub policję w razie potrzeby, czyli po 2 min. od momentu zejścia z obranej ścieżki. Wszystko po to by kobiety mogły czuć się bezpieczniej, a w razie potrzeby ktoś im pomógł.

Inną aplikacją, rewelacyjnie wpisującą się w trend jest technologia stworzona przez Samsunga The BackUp Technology. Jest to pozamedyczna technologia pozwalająca osobom chorym na Alzchaimera  pozostać dłużej sprawnym i pamiętać bliskich.  Program pozwala zaopatrzyć sygnał od bliskiej osoby w jej zdjęcia, filmy, a geolokalizacja pozwala rozpoznać w osobie, która do nas się zbliża, właśnie tę bliską.

#8 Human touch in custommer experience
 Wobec dużej ilości rozwiązań technologicznych warto, aby firmy decydowały się na wybór działań, które mogą by zautomatyzowane, a które warto pozostawić w sferze kontaktu między ludźmi.  Świetnym przykładem jest infolinia: kiedy dzwonimy do firmy, to najpierw 5 min słuchamy automatu sugerującego wybór coraz to nowych opcji, zanim dotrzemy do żywego konsultanta. 
Wybór obsługi przez człowieka pomaga w kształtowaniu "ludzkiego" wizerunku firmy. Pomóc może w tym np. śledzenie dyskusji o marce w mediach społecznościowych i aktywne włączanie się do dyskusji

#9 Be more human / perfect imperfection
Trend ten zapoczątkowało Dove, a podąża za nim coraz więcej marek.  Oznacza przyzwolenie na bycie niedoskonałym, na popełnianie błędów, na ludzkie zachowania /odruchy (np. pocenie się przy uprawianiu sportu, zapuszczanie włosów pod pachami itp)

#10 Content
Bardzo ważna kwestia, zwłaszcza zawartość komunikatu w formie wideo. Badania pokazują, że w Polsce 72% respondentów deklaruje, że główną motywacją do przyłączenia się do jakiejś społeczności/aktywności jest otrzymywanie darmowych treści.

Ostatni czynnik łączący wszystkie 10 trendów do jedno słowo-klucz. To człowiek – podkreśla N. Hatalska.
Wszystkie trendy mają służyć człowiekowi i mają być nastawione na wypełnianie jego potrzeb, na istotę człowieczeństwa.  Technologia nie może istnieć w oderwaniu od problemów - ma służyć do ich rozwiązywania.  Człowiek jest w tym wszystkim najważniejszy. 

#gmcpoznan

Natalia Hatalska - absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego i Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Jako stypendystka prestiżowego programu Joseph Conrad Scholarship studiowała również w London Business School w Wielkiej Brytanii. Współpracuje z domem mediowym Universal McCann jako Chief Inspiration Officer. Pomysłodawczyni wielu kampanii opartych na niestandardowych działaniach reklamowych i nagrodzonych w konkursach reklamowych. Członek Rady Marek w konkursie Superbrands. Członek Creative Communication Cluster. Członek Rady Ekspertów Think Tank. Nagrodzona przez Geek Girls Carrots Srebrną Marchewką za bycie wzorem kobiety zajmującej się nowymi technologiami.