Najnowszy raport firmy doradczej KPMG potwierdza to, co widzimy od lat podczas poznańskich targów Meble Polska. Aż 37 proc. przedstawicieli polskich przedsiębiorstw przewiduje wzrost sprzedaży w 2017 r. Z przeprowadzonego przez KPMG badania wynika, że Polacy, wybierając meble, w największym stopniu kierują się ich funkcjonalnością (88 proc.), trwałością wykonania (87 proc.) oraz stosunkiem jakości do ceny (84 proc.). 

 

Wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku wyniosła 42 mld złotych. Według prognoz do 2020 roku wartość produkcji wzrośnie do prawie 50 mld złotych (+18 proc.). Polska już jest czwartym eksporterem mebli na świecie, za Chinami, Niemcami i Włochami.

 

Coraz lepsza sytuacja polskich producentów sprawia, że wynagrodzenia w branży meblarskiej stale rosną – średnioroczne tempo wzrostu od 2010 roku wynosi blisko 5 proc. Przeciętne wynagrodzenie w 2016 r. wynosiło 3 220 złotych. – Branża meblarska to w dużej części biznes rodzinny, który poza wyzwaniami w zakresie tworzenia własnych marek mierzy się między innymi  z wyzwaniami związanymi z przygotowaniem rodzinnej firmy na wejście do biznesu młodych pokoleń, które w przyszłości przejmą stery przedsiębiorstwa, tak aby zachować neutralność podatkową przy wymianie pokoleń – komentuje Sylwester Grochowina, partner w KPMG w Polsce.

 

Choć polskie meble sprzedają się głównie za granicą, popyt w Polsce też stale rośnie. Z przeprowadzonego przez KPMG w Polsce badania wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat aż 61 proc. wszystkich respondentów biorących udział w badaniu kupiło nowe meble, a tylko 7 proc. badanych nie kupiło w tym okresie żadnych mebli. Statystyczne gospodarstwo domowe, którego członkowie nabyli meble w analizowanym okresie czasu, przeznaczyło na ten cel 4,5 tysiąca złotych.

 

Polacy zdecydowanie najczęściej kupują meble w salonach meblowych, ale coraz bardziej istotną rolę odgrywa elektroniczny kanał sprzedaży. Już niemal co trzeci respondent kupuje meble przez Internet. Aż 41 proc. Polaków rozważa zakup mebli przez internet w ciągu najbliższego roku. – Rynek e-commerce staje się coraz bardziej popularną formą robienia zakupów, również w odniesieniu do mebli. Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie KPMG badania, internet stanowi źródło informacji dla większości klientów branży meblarskiej. Poszukują oni wiedzy o produktach przede wszystkim na stronach internetowych producentów i sprzedawców mebli, na forach dyskusyjnych, blogach oraz serwisach społecznościach. Po dokonaniu decyzji o zakupie, 28% respondentów dokonuje kupna on-line, a aż 41% rozważa to w najbliższej przyszłości” – podsumowuje Joanna Krzemińska, dyrektor w KPMG w Polsce.

 

Cały raport jest dostępny na >>stronie KPMG<<