Złote medale targów BUDMA i WinDoorTech już rozdane. Dwa z nich zdobyło Fakro, jedna z najbardziej znanych polskich marek za granicą. Okna tarasowe polskiej firmy będą przebojem sezonu na Zachodzie.

 
Wystawcy targów BUDMA i odbywających się jednocześnie WinDoorTech odebrali łącznie 28 medali. Sąd konkursowy zwracał uwagę na to, co najważniejsze dla konsumentów: trwałość, energooszczędność oraz oryginalne wzornictwo. Równie ważna była użyteczność. To z kolei przykuwało uwagę zwiedzających.
 
Sporym zainteresowaniem cieszyły się unoszono-przesuwne drzwi tarasowe z poznańskiej Fabryki Okien i Drzwi Mirox, które pozwalają na przeszklenie jedną płaszczyzną dużych powierzchni i sprzyjają likwidacji barier architektonicznych. Podobnie było z systemem mobilnych zadaszeń Corso Alukov z Czech, zgłoszonym przez firmę Alutherm z Poznania. Prawdziwą furorę zrobiły jednak medalowe produkty polskiej firmy Fakro z Nowego Sącza, definiujące na nowo pojęcie okien dachowych.
 
Stąpając po szkle
 
Fakro wystawia się w Poznaniu już 23 raz, praktycznie od początku istnienia firmy. Do tej pory firma zdobyła już 10 złotych medali. Polska marka słynie na Zachodzie przede wszystkim z okien dachowych, ale – paradoksalnie – w tym roku po raz pierwszy nie dostała medalu za taki projekt. Sąd konkursowy docenił coś, co z założenia nie służy do montażu w skośnym dachu. 
 
- Złoty Medal Targów Poznańskich otrzymaliśmy tym razem za okno montowane w płaskim dachu. To nasza odpowiedź na zmieniające się trendy w architekturze i budownictwie. Coraz częściej projektuje się płaskie dachy. Mamy je w ofercie. Medalowym produktem jest okno, po którym można chodzić, jak po tarasie. To model DXW. Nagrodzony produkt ma powłokę antypoślizgową, dużą wytrzymałość mechaniczną dzięki specjalnym rozwiązaniom konstrukcyjnym oraz szybie hartowanej – mówi Janusz Komurkiewicz, członek zarządu Fakro.
 
Okno tarasowe Fakro to produkt innowacyjny, który z założenia ma zwiększyć ekspansję na zagranicznych rynkach. Firma z Nowego Sącza to wicelider światowego rynku okien dachowych z udziałem ok. 15 proc. By walczyć o pozycję numer 1 potrzebuje innowacyjnych produktów, więc siłą rzeczy stawia na badania rozwojowe. Nad nowościami pracuje 100-osobowy zespół.
 
- To specyfika tej branży. Okna dachowe to trudny, innowacyjny rynek. Na świecie w nasze branży jest tylko kilku producentów, którzy są w stanie udźwignąć ciężar konkurencji i badań. Tylko w Polsce pionowe okna produkuje 3000 firm – dodaje Janusz Komurkiewicz.
 
Jak nie oknem to schodami
 
Drugi z nagrodzonych produktów Fakro to schody strychowe supertermoizolacyjne. Są składane i montowane w stropie, ale to nie jest nowość. Atutem schodów jest termoizolacja, dzięki której minimalizowane są straty ciepła.
 
- W nowoczesnym budownictwie energooszczędnym ważny jest każdy element, nie tylko dobra izolacja ścian czy dachu, także ten montowany między kondygnacjami budynku – mówi Janusz Komurkiewicz.
 
Dodaje, że prawdziwą szansą dla polskich firm na podbój zagranicznych rynków są inwestycje w badania i rozwój. Tylko tak możemy tworzyć polskie marki, rozpoznawalne na Zachodzie i Wschodzie.