Targi w Polsce pozostają ważnym instrumentem marketingu i komunikacji biznesowej. Wstępne dane statystyczne, jakimi dysponują Polska Izba Przemysłu Targowego oraz CENTREX Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych (audytor tych danych) wskazują mocną tendencję wzrostową wszystkich kluczowych parametrów: od powierzchni targowej wynajętej, po liczby wystawców i zwiedzających.

 
Według danych PIPT i CENTREX przyrost powierzchni wynajętej na targach w 2014 r. wyniósł około 73,5 tys. mkw. (2014: blisko 816 tys.; 2012: ponad 742 tys.) wzrost liczby zwiedzających szacuje się na około 120 tys. osób (2014: ponad 1 282 tys.; 2012: ponad 1 162 tys.). a liczba wystawców wzrosła w 2014 r. o 987 (2014: blisko 29 tys.; 2012: blisko 28 tys.). Liczba samych imprez targowych, w stosunku do 2012, utrzymuje się na zbliżonym poziomie.
 
Międzynarodowe Targi Poznańskie – lider branży – odnotowały wzrost liczby zwiedzających o 32,11 proc. a wynajętej powierzchni o 15,54 proc.
– Zarówno organizatorzy targów w Polsce jak i firmy projektujące i budujące stoiska targowe zauważają, że wystawcy wykorzystując ożywienie gospodarcze z jakim mamy do czynienia od 2013 roku, kontynuują uczestnictwo w targach, a nawet zwiększają nakłady na tę platformę komunikacji biznesowej i marketingu. Zainwestowali zarówno w poprawę jakości swoich wystąpień na targach, jak i w wielkość ekspozycji targowych – mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor Biura PIPT.
– Statystyki dowodzą, że utrzymuje się tendencja wzrostowa jeśli chodzi o zwiedzających na targach w Polsce. To trend rosnący nieustannie od 2010 r. – dodaje Halina Trawa, wicedyrektor Biura Izby.
 
Tendencja wzrostowa
 
Zdaniem ekspertów targowych, długofalowy wzrost gospodarczy Polski sprzyja rozwojowi polskiego sektora targowego, który z kolei podąża za potrzebami gospodarki i przedsiębiorców wspierając rozwój gospodarczy regionów i kraju. Poprawa kondycji wielu polskich małych i średnich przedsiębiorstw zachęca je do uczestnictwa w ponad 200 specjalistycznych targach w Polsce. Nie bez znaczenia jest korzystne położenie geopolityczne naszego kraju. Wzrasta znaczenie Polski jako ważnego – jeśli nie najważniejszego – rejonu targowego w Europie Środkowej. Sprzyja temu zarówno coraz lepsza infrastruktura obiektów targowo-konferencyjnych i oferta towarzysząca targom, jak i znaczna poprawa infrastruktury drogowej.
 
Targi się zmieniają
 
Szeroko rozumiane targi zmieniają obecnie swoje funkcje i oblicze. Mamy do czynienie z hybrydyzacją działalności firm w branży targowej.
– Kiedyś mieliśmy przede wszystkim targi kontraktacyjne, gdzie istotne było zawarcie kontraktu lub jego perspektywa. Dziś pojawili się w branży profesjonalni organizatorzy konferencji i kongresów, eventów i wystaw towarzyszących innym wydarzeniom o charakterze sportowym, kulturalnym, społecznym i handlowym – podsumowuje zmiany zachodzące w branży Przemysław Trawa, Prezes Rady PIPT.
Przedsiębiorstwa targowe zauważyły to i zaczęły rozszerzać swoją działalność. Warszawskie EXPO XXI definiuje się nie tylko jako przestrzeń targową, ale także jako multi venue, celowo podkreślając możliwości wykorzystania przestrzeni, znacznie szerzej niż tylko w targach kontraktacyjnych. Targi w Krakowie organizują również wydarzenia kongresowe w Expo Kraków i dopuszczają do organizacji eventów, także korporacyjnych. MTP jest gospodarzem wydarzeń kongresowych już od dłuższego czasu. Choćby Światowy Kongres Klimatyczny w 2008 roku, którego efektem było wybudowanie nowoczesnego Centrum Kongresowego, czyli Sali Ziemi.
 
Audyt CENTREX
 
Jak informuje audytor danych statystycznych polskiego rynku targowego CENTREX – Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych ostateczne wyniki statystyczne za 2014 r. znane będą już za kilka tygodni.